This is an example of a HTML caption with a link.

Specjalistyczne Gospodarstwo Rolne Łukasz Kaźmierczak

Jakie jajka wybierać, żeby były smaczne i zdrowe?

Jednym z produktów, które bardzo często goszczą w naszej codziennej diecie, są oczywiście jajka. Rzadko kiedy zdajemy sobie jednak sprawę nie tylko z ich właściwości smakowych, ale również właściwości odżywczych. Co zatem powinniśmy wiedzieć o jajkach? Czy wszystkie jajka są takie same i w jaki sposób wybierać te najlepsze? Czy cena jajka przekłada się na jego wartość odżywczą?


Co jemy?

W Polsce najczęściej spożywa się jajka kurze - wynika to nie tylko z ich dużej dostępności na rynku, ale również z niskiej ceny ich zakupu. Typowe jajka kurze dostaniemy w cenie poniżej jednej złotówki za sztukę, co w porównaniu do znacznie droższych jaj gęsich (nawet dziesięć złotych za sztukę), daje nam odpowiedź na temat popularności jaj kurzych. Warto jedna już teraz zauważyć, że coraz większa popularnością cieszą się jaja przepiórcze, które są zdrowsze od jaj kurzych ze względu na większa zawartość składników odżywczych (jaj przepiórcze wymagają również innego sposobu przygotowywania - np. gotujemy je tylko 3 minuty!).


Wartość odżywcza jaj kurzych

Co jednak tak na prawdę znajduje się w kurzych jajkach i jest wraz z nimi dostarczane do naszego organizmu? Jajka, niezależnie od swojego pochodzenia oraz rodzaju są źródłem białka w bardzo łatwo przyswajalnej formie. Naukowe opracowania podają, że w kurzym jajku znajdziemy średnio 12,6% białka i 10% tłuszczu - resztę stanowi woda. Wśród tego znajdziemy 13 minerałów i witamin - począwszy od witaminy A, E i D, a skończywszy na witaminach z grupy B (B2, czy B12). Każde jajko to także źródło cynku, żelaza, wapnia, czy potasu, czyli składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Warto również zaznaczyć, że jajka są bardzo niskokaloryczne - sto gramów kurzych jajek ma niecałe 150kcal! Pamiętajmy jednak, że dietetycy zaznaczają, że nie powinno się przekraczać liczby czterech jajek kurzych zjadanych tygodniowo.


Jakie jajka wybierać?

Warto zdać sobie sprawę, że wiele przepisów prawnych tworzonych jest dla ludzi - tak też jest z oznakowaniami na jajkach, które wprowadziła kilka lat temu Unia Europejska. W ten sposób świadomy znaczenia konkretnych symboli konsument jest w stanie dokonać odpowiedniego wyboru. Zdrowe jajka to przede wszystkim jajka pochodzące z jak najbardziej ekologicznego chowu. Najczęściej w sklepach znajdziemy jajka oznaczone kodem "4", co znaczy, że pochodzą one z chowu klatkowego. Chów ściółkowy, przekładający się na niewielki wzrost cen jajek, oznaczony jest cyfrą "3". Oczywiście najbardziej ekologiczne jajka to kod "0", jednak w wielu przypadkach na próżno szukać ich w standardowych sklepach i marketach - znajdziemy je głównie na półkach sklepów z żywnością ekologiczną. Warto jednak pamiętać, że typ chowu kur przekłada się nie tylko na wartości odżywcze danych jajek, ale również na ich cenę. Co prawda na wielu bazarach znajdziemy jajka bez oznaczeń, które sprzedawcy będą zachwalali jako te najbardziej ekologiczne, to jednak należy podchodzić do nich dość sceptycznie - w wielu przypadkach nie mają one nic wspólnego z ekologią!

Warto również pamiętać, że na rynku występuje kilka klas jajek - nas jako konsumentów powinna interesować jedynie klasa "A", czyli jaja świeże. Niemal każda ferma drobiu sprzedaje tylko tego typu jajka, to jednak w sprzedaży detalicznej istnieją jeszcze jajka klasy "B".

Po czym poznać, że jajko jest świeże? Najprościej wrzucić je do szklanki (bądź innego pojemnika) z osoloną wodą. Jeżeli jajko zatonie i będzie utrzymywało się na dnie szklanki to znaczy, iż komora powietrzna w jajko nie jest duża, a zatem jajko jest świeże. Jeżeli jajko pływa po powierzchni, bądź tylko utrzymuje się delikatnie pod taflą wody, to jest nieświeże. Świeże jajko po rozbiciu powinno mieć kształtne, półkoliste żółtko - jeżeli jest ono rozpłaszczone to powinniśmy zrezygnować z użycia danego jajka.


Jajka w naszej diecie

Nie bójmy się zatem stosować jajek kurzych w naszej codziennej diecie. Są one nie tylko zdrowe, ale również smaczne i odżywcze. Pamiętajmy jednak o tym, że wiele zależy tutaj od wyboru dobrych jajek, gdyż nie wszystkie jajka dostępne na rynku są takie same!